‘Elk transport is een SPF-maandagochtendtransport’

Publicatiedatum: 13-12-2021


De afgelopen jaren is de vraag naar hoge gezondheid- en SPF-transporten gegroeid. Hoe zorg je dat de dieren onderweg hun gezondheidsstatus behouden? Onze vaste transporteur Van de Kamp uit Putten heeft dat goed in de vingers. Lees hier over zijn werkwijze.

“We hebben een strak georganiseerd systeem voor de SPF-transporten ontwikkeld. Bij voorkeur rijden we voor één subfokker per dag. Zo zit er altijd één ‘droognacht’ tussen. Dat geeft extra veiligheid.
Uiteraard begint elke rit met schone kleding en schoeisel. Na elke vracht wordt de laadruimte volledig gereinigd met een R&O-installatie die onder de wagen is gebouwd. Zo hebben we geen materiaal van het losadres nodig.
De R&O-installatie bevat warm water. Tijdens het rijden is dit water opgewarmd. Dus ook onder winterse omstandigheden is schoonmaken altijd mogelijk.

Nevelontsmetting
Na het schoonmaken wordt met één druk op de knop de nevelontsmetting geactiveerd. Dit is een systeem met twee tankjes die een mengsel van water en ontsmettingsmiddel omzet in een fijne nevel. Deze nevel komt écht overal tussen en onder en zorgt voor een volledige ontsmetting. Het mooie is dat wij zelf niet in de dampen van die middelen hoeven te werken. Plus dat we altijd genoeg ontsmettingsmiddel hebben door het automatische programma.

Kortere droogtijd
Als de reiniging en ontsmetting gereed is, wordt de ‘Berbo’ opgestart. Dat is eigenlijk een eenvoudige heater die je ook in stallen ziet maar dan een maatje groter. De heater is onder de wagen gebouwd en blaast de warmte lucht door een geopend luik in de vloer. De wagen wordt verwarmd tot 70 graden gedurende een half uur lang. Op deze manier wordt de normale droogtijd van 48 uur sterk verkort en kunnen we na 24 uur weer veilig laden.

Het gaat om de dieren
Met alleen een goede reiniging en ontsmetting ben je er niet. We maken ook zorgvuldige afspraken met klanten. Wie loopt waar wel, of juist niet. Allemaal praktische zaken die erg belangrijk zijn voor een veilig transport.
Uiteindelijk gaat het om de dieren. Daarom wordt het klimaat nauwkeurig gestuurd en aangepast aan de vracht. Een vracht met kleine biggen vraagt een ander klimaat dan een lading met zware dieren. Ook de buitentemperatuur is hierbij van invloed. Het is niet een kwestie van de ventilatie aanzetten en rijden maar. Onderweg wordt vanuit de cabine meegekeken hoe het achterin gaat en of we de instellingen moeten aanpassen.
De vrachtwagen is uitgerust met Hepa-filters in combinatie met voorfilters. Dat betekent dat alle ingaande lucht wordt gereinigd voordat het bij de dieren komt. Zo weten we zeker dat de lucht die naar binnenkomt schoon is.

Tot maandag
We hopen met dit verhaal een klein beetje achtergrondinformatie gegeven te hebben. Veel techniek is niet zichtbaar als je om onze wagen heen loopt. Mochten er vragen zijn als we dieren komen afleveren, zijn die natuurlijk altijd welkom. We doen heel veel achter de schermen en vinden dat ook leuk om te laten zien en uit te leggen. Tot maandag ! 😊

 

[

Overige berichten

Goed nieuws: meer gelten halen de derde cyclus!

PIC heeft een nieuw kenmerk opgenomen in de fokkerij: reproductiesucces. Dat leidt tot een maximaal aantal gelten dat de derde cyclus zonder vruchtbaarheidsproblemen behaalt. Zeugenhouders merken dat daardoor de vroege afvoer van zeugen daalt, minder opfokgelten nodig zijn en uiteindelijk resultaten verder verbeteren.
Lees meer

Ga voor het maximale rendement: kies voor Profit Max!

De afgelopen jaren is er een groeiende interesse naar hoogwaardige vleesvarkens, waarbij gezondheid ongetwijfeld het belangrijkste bestanddeel is. Afhankelijk van de marktvraag speelt genetica ook een cruciale rol, met goede mest- en slachteigenschappen en uniformiteit als essentiële factoren.
Lees meer

Stage bij Next Genetix - PIC-NL

Mijn naam is Simon Klein Gebbinck. Ik ben 23 jaar en woon in de Achterhoek in het kleine dorp Vragender. Momenteel zit ik in de afronding van mijn stage bij het team van Next Genetix en PIC-NL.  
Lees meer