Met een gedegen plan is depop-repop goed uitvoerbaar

Publicatiedatum: 20-07-2021

Depop-repop levert een zeugenbedrijf jaarlijks gemiddeld ruim 2 biggen per zeug extra op. Dat blijkt uit onderzoek van Martijn van den Berkmortel. Ook deed hij onderzoek naar de uitvoering en het financiële plaatje rondom depop-repop. Op basis van zijn bevindingen ontwikkelde hij een draaiboek met een financiële haalbaarheidsanalyse en tips & tricks voor het behoud van de SPF-status na depop-repop.

Voor zijn onderzoek verzamelde Martijn, derdejaars student Bedrijfskunde en Agrifoodbusiness aan de HAS Hogeschool Den Bosch, resultaten en praktijkervaringen van 11 zeugenhouders die depop-repop hebben toegepast of zijn opgestart met SPF. Daarnaast zijn dierenartsen en een hygiënespecialist geïnterviewd. De ervaringen, tips en adviezen dienen ter onderbouwing van het draaiboek voor depop-repop.

Ruim 2 biggen extra
Uit de resultaten van ruim 80.000 gespeende tomen (na depop-repop) van vijf zeugenbedrijven blijkt dat deze bedrijven gemiddeld ruim 2 biggen/ zeug/ jaar meer spenen. Tussen bedrijven zit veel variatie, gemiddeld gaan de bedrijven 7% meer biggen spenen/ zeug/ jaar. Dit varieert van 4% tot 20%. Vakmanschap en bedrijfsopzet lijken hier leidend. Verder is ook een flinke reductie in de gezondheidskosten zichtbaar doordat het aantal entingen/ big daalt.

Meerdere wegen naar Rome
Het draaiboek is praktisch omdat deze gebaseerd op de praktijkervaring van zeugenhouders waar een depop-repop is toegepast of waar het bedrijf opnieuw is opgestart met SPF-dieren. Martijn: “Iedere zeugenhouder heeft zijn eigen overtuigingen rondom depop-repop. Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden.” Wat voor hem wel vast staat is dat elk bedrijf dat een depop-repop wil uitvoeren, een bedrijfsspecifiek draaiboek en een goed, onafhankelijk team met deskundigen nodig heeft. Martijn: “Of een depop-repop rendabel is, valt of staat bij het kunnen behouden van de gezondheidsstatus. Het is dus ook het advies om nog voor depop-repop te starten met een ‘SPF-proef/trainingsperiode’.

Meer informatie
Wilt u de resultaten en het gezondheidsniveau op uw bedrijf blijvend verhogen? Dan bespreekt Next Genetix of PIC NL graag met u de mogelijkheden van depop-repop.

Telefoon: +31 (0)314 69 55 66
E-mail: info@nextgenetix.nl

Overige berichten

Stijgende biggenprijs geeft ruimte voor depop-repop

De huidige markt van stijgende biggenprijzen geeft vermeerderaars meer financiële armslag. Het maakt een verdere ontwikkeling van het bedrijf mogelijk bijvoorbeeld door de diergezondheid structureel te verhogen. Dit is hét moment om over depop-repop met SPF-dieren na te denken en met elkaar in gesprek te gaan.
Lees meer

Update nieuwbouw PIC-stal Diessen

In Diessen bouwt PIC-NL het nieuwe subfokbedrijf Elite varkens. Dit bedrijf wordt een SPF-locatie voor de opfok van Camborough 'new generation' gelten; een kruisingsproduct van PIC Lijn 03 (Large White) en PIC Lijn 04  (Deense Landras).
Lees meer

Kennismaken met Marc Schuttevaar

Mijn naam is Marc Schuttevaar. Ik ben 28 jaar en woon in het Twentse Vriezenveen. Ik heb Livestock Management gestudeerd aan Hogeschool Van Hall Larenstein in Velp. Tijdens deze studie was ik al werkzaam bij vermeerderingsbedrijf Elite Molenaarsfokbedrijf in Markelo. Hier heb ik met veel plezier gewerkt met PIC-NL en Next Genetix.
Lees meer